Dikoordinasi oleh Eduwis dan Mywis
Dikoordinasi oleh Eduwis dan Mywis
Pertandingan Kitar Semula Projek STEAM yang dikoordinasi oleh Eduwis dan Mywis ini adalah sebuah projek Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics (STE AM) yang merangsang pemikiran kreatif dan penyelesaian masalah di kalangan murid.
1. Pertandingan ini dibuka untuk penyertaan murid tadika swasta berumur 5 dan 6 tahun.
2. Projek ini melibatkan bimbingan ibu bapa dalam membantu anak menyiapkan projek yang dipertandingkan.
3. Tema bagi projek ini adalah “Selamatkan Bumi”
4. Projek hendaklah berkaitan dengan solusi untuk menyelamatkan Bumi.
5. Projek hendaklah menggunakan sekurang-kurangnya 50% bahan kitar semula dan merangkumi keseluruhan komponen Sains, Teknologi, Kejuruteraan, Seni dan Matematik (STEAM)
6. Sesuatu Reka Cipta/ Inovasi/ Idea Projek mestilah asli.
7. Peserta akan menghadiri Bengkel STEAM selama sejam sebelum mula menjalankan projek.
8. Format video hendaklah secara melintang dengan resolusi 720P/ 1080P dengan durasi 3-5 minit.
9. Tadika akan menghantar video digital yang direkodkan berkaitan pembentangan Projek Kitar Semula STEAM melalui laman Portal KPS 2021 pada atau sebelum 14 November 2021, 11.59pm (dilanjutkan).
10. Peserta dibenarkan menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
11. Semua video digital yang dihantar akan menjadi hakmilik penganjur. Pihak penganjur berhak menyiarkan rakaman video pertandingan di mana-mana platform bagi tujuan promosi dan pendidikan.
Video pembentangan haruslah mengandungi:
Tema dan Signifikan Projek
|
25 markah |
Elemen STEAM
|
20 markah |
Kreativiti Inovasi yang diperkenalkan hendaklah kreatif sama ada yang baharu atau telah diadaptasi, dan berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran. |
20 markah |
Persembahan dan Penyampaian
|
20 markah |
Penyelesaian Masalah
|
15 markah |
Jumlah Markah: | 100 markah |
1.Semua penyertaan akan dimasukkan ke dalam undian awam sehingga 17 November 2021, 11.59pm.
2.Penyertaan dengan undian terbanyak akan dipilih sebagai 30 finalis teratas.
3.10 finalis teratas kemudian akan disampaikan kepada hakim panel untuk menentukan 3 pemenang teratas.
Kumpulan umur | 30 Teratas | 3 Teratas | Pengiktirafan |
Tahun 5 & 6 |
✓ | ✓ |
Sijil Pencapaian yang dianugerahkan oleh Bahagian Pendidikan Swasta, Kementerian Pelajaran Malaysia |
Karnival digital sepenuhnya meraikan kejayaan dan keperluan pendidikan awal kanak-kanak di Malaysia apabila kita bangkit daripada kesan pandemik COVID-19 global.